Carian perkara yang berkaitan dengan blog ini

Thursday, December 1, 2016

RAZIA SULTAN


Bermula pada 31 Ogos 2016, setiap hari Isnin hingga Khamis, pukul 4.00 petang hingga 5.00 petang di TV3 drama bersiri Hindustan yang bertajuk Razia Sultan telah ditayangkan. Berdasarkan kisah benar yang berlaku sekitar tahun 1200 M dahulu semasa pemerintahan Sultan Iltumish dari Kerajaan Delhi. Kisah bagaimana seorang puteri boleh menjadi seorang Sultan yang memerintah Kerajaan Delhi. Lakonan dan skrip yang mantap menjadikan drama bersiri ini tidak jemu untuk ditonton. Kisah pemerintahan Kerajaan Delhi yang penuh dengan perebutan kuasa, pengkhianatan, cinta, jatuh dan bangun dalam perjuangan. Watak Puteri Razia dan pemuda yang bernama Mirza Altunia amat menarik minat penulis. Ungkapan kata yang keluar dari mulut mereka mempunya nilai falsafah dan prinsip kehidupan tersendiri. Sesuatu yang boleh dibuat renungan, dari tingkah laku dan percakapan para putera dan puteri dari golongan Bangsa Raja. Raja yang sebenar Raja. THE WARRIOR KING.




 Video 1: Memaparkan bagaimana penghapusan sejarah boleh dilakukan. Di tanahair ini penghapusan istana dan kota keluarga Merong Maha Wangsa dilakukan oleh pengkhianat dengan kerjasama pakatan Thai-Inggeris.

Drama bersiri Hindustan ini boleh menjadi teladan dan sempadan dalam berdepan dengan pelbagai cabaran samada dalam kehidupan seharian sebagai individu dalam keluarga, masyarakat mahupun dalam negara. Doa sebagai senjata mukmin juga dipaparkan dengan baik dalam babak-babak getir dan genting. Bagi yang belum menonton boleh ikuti ringkasan cerita di Youtube tetapi tanpa sarikata. Selamat menonton.

2 comments:

  1. terbaek cikgu... pernah juga menonton beberapa kali walaupun agak lewat waktunya...

    ReplyDelete