Carian perkara yang berkaitan dengan blog ini

Sunday, April 18, 2010

Cerita Tentang Telaga

Foto 1: Telaga yang telah tertimbus oleh tanah dan sampah sarap di Istana Raja Bersiong. Kelihatan suasana yang amat dhaif dan teramat hina terhadap satu tapak sejarah peninggalan bangsa.


Foto 2: Telaga di Kota Ngah Ibrahim yang telah ditimbus oleh penjajah British setelah mereka menguasai kota tersebut. Telaga ini kemudiannya telah ditemui kembali oleh pasukan arkeologi tempatan pada tahun 2003.




Foto 3: Telaga yang dibina oleh penjajah British setelah menimbus telaga asal yang terdapat di Kota Ngah Ibrahim.



Foto 4: Keterangan yang terdapat di tapak telaga asal Kota Ngah Ibrahim. (Sila click gambar untuk bacaan yang lebih jelas)




Foto 5: Keterangan yang terdapat di hadapan Muzium Taiping, Perak. Sesuatu yang amat bagus untuk difikirkan ialah muzium pertama di Malaysia terdapat di Perak dan muzium ini di asaskan oleh penjajah British. Berbalik kepada cerita telaga, kenapa telaga asal di Kota Ngah Ibrahim ditimbus dan pada masa yang sama beriya-iya pula membina muzium? (Sila click di gambar untuk bacaan yang lebih jelas)
Jika dilihat kepada foto telaga Istana Raja Bersiong dan foto asal telaga Kota Ngah Ibrahim, kedua-duanya mempunyai struktur binaan dan susun atur bata yang sama. Tetapi, susun atur bata pada telaga yang dibina oleh penjajah British berbeza sama sekali. Jika persamaan susun atur bata itu diambil kira, persoalan yang mungkin wujud ialah apakah hubungkait Istana Raja Bersiong dengan Kota Ngah Ibrahim? Sekarang ini telaga Istana Raja Bersiong masih tertimbus oleh tanah dan sampah, manakala telaga Kota Ngah Ibrahim yang telah ditimbus penjajah telah digali dan dibersihkan. Penguasaan penjajah dalam menentukan dan membentuk sejarah negara perlu diberikan perhatian serius jika kita benar-benar ingin bebas dan merdeka dari penjajahan. Selagi Istana Raja Bersiong terbiar sepi dan dihina sedemikian rupa “KITA” sebenarnya masih belum merdeka dalam erti kata yang sebenar.. kerana kita masih “TAKUT”..

No comments:

Post a Comment