Carian perkara yang berkaitan dengan blog ini

Saturday, July 31, 2010

Kesan Tinggalan Empayar Islam Benua Siam Di Australia

Apabila blog sejarahnagarakedah membuat dakwaan bahawa Empayar Islam Benua SIAM menpunyai keluasan empayar sehingga ke Australia, ramai orang yang menganggap ianya sesuatu yang melucukan, dan tidak kurang juga yang menolak mentah-mentah dakwaan tersebut. Penolakan terus dakwaan tersebut sebenarnya sesuatu yang merugikan. Perkara yang terbaik yang perlu dilakukan ialah mengkaji dakwaan tersebut, samada ianya BERASAS ataupun tidak.

Nama tempat merupakan sebahagian bukti yang boleh dikaitkan dengan sejarah sesuatu tempat tersebut. Setelah meneliti googles map, didapati terdapat beberapa nama tempat yang begitu menarik untuk dikaji yang terdapat di Australia. TERANG, TANAH MERAH, NERANG, BEAUDESERT NERANG, NANGA dan SERPERNTINE adalah nama tempat di Australia yang tidak boleh dipandang ringan dan ianya boleh dihubungkaitkan dengan Empayar Islam Benua SIAM yang berkait rapat dengan MERONG Maha Wangsa.

Foto1: Nama tempat TRANG wujud di Thailand (dulunya SIAM). Di PULAU PINANG terdapatnya sebuah kampong bernama TERANG
Foto2: Tanah Merah nama tempat yang sememangnya boleh dijumpai di beberapa negeri di Malaysia seperti di KEDAH dan Kelantan.

Foto3: Di KEDAH terdapat nama tempat Kuala Nerang. Ada juga ORANG Kedah yang menggunakan Nerang sebagai nama. Di kawasan Nerang di Australia ini terdapat nama jalan Beaudesert Nerang. Adakah ini ada kena mengena dengan PHODISET NERANG?

Foto4: Adakah Nanga di Australia ini sebenarnya NAGA? Kerana wujudnya nama tempat SERPENTINE yang berhampirannya. Di KEDAH juga ada kampong yang bernama NAGA.

Apa yang menarik ialah nama tempat di Australia ini sama dengan dengan nama tempat yang terdapat di UTARA Semenanjung Malaysia sekarang ini iaitu Thailand, Kedah dan Pulau Pinang. Perkara yang disebutkan di atas boleh menjadi ASAS kepada KAJIAN seterusnya yang lebih mendalam. Kajian untuk mencari kebenaran, kerana KEBENARAN pasti mengatasi KEBATHILAN.

15 comments:

  1. Menarik. tak sangka pulak ada nama Nerang & Tanah Merah kat Australia.

    ReplyDelete
  2. hmm...xsangka ada gak nama tanah merah kat australia...info baik ni...

    ReplyDelete
  3. SEBUTAN SEBENARNYA MARONG MAHA HONGSA BKN MERONG MAHA WANGSA.MARONG ERTINYA NAGA...MAHA ERTINYA BESAR ATAU AGUNG....HONGSA ERTINYA DINASTI.KALAU DITERJEMAHKAN ERTINYA NAGA DINASTI AGUNG.UNTUK MAKLUMAN...SIAM ISLAM TAK ADA MELAINKAN SIAM BUDDHA.LG SATU BETA NAK MAKLUMKAN....THAI IALAH NAMA YG ORG SIAM GELAR DIRI MEREKA MANAKALA SIAM IALAH NAMA YG ORANG ASING GUNAPAKAI MERUJUK KPD ORG THAI.KNP YE SKG NI BYK SGT ORG MELAYU NK JD SIAM....HEBAT SUNGGUH ORANG SIAM .APA2PUN AKU TETAP BANGGA DILAHIRKAN SBG ORG MELAYU,BANGGA DGN WARISAN BANGSAKU DAN LBH PENTING LG,AKU TIDAK MERAMPAS WARISAN SEJARAH BANGSA LAIN DAN MEMPORAK PERANDAKAN,MENGATAKAN BAHAWA SEJARAH DAN WARISAN ITU ADALAH HAK KITA...TIDAK!TIDAK SAMA SEKALI!WAHAI BANGSAKU...PANDANGLAH KEHADAPAN...BANGUNLAH BANGSAKU...KITA BINA TAMADUN KITA SENDIRI,BIAR GENERASI MASA DEPAN BANGGA DGN WARISAN NENEK MOYANGNYA,BKNNYA MEMANDANG RENDAH DAN MENGANGGAP NENEK MOYANGNYA PENIPU KERANA MENCIPTA NAMA DIATAS WARISAN ORANG LAIN!

    ReplyDelete
  4. Terima kasih ada unsur percambahan ilmu

    Siam Islam ada, sebab nenek moyang sebelah ayah aku Siam beragama Islam. Thai itu yg Buddha

    <.LG SATU BETA NAK MAKLUMKAN....THAI IALAH NAMA YG ORG SIAM GELAR DIRI MEREKA MANAKALA SIAM IALAH NAMA YG ORANG ASING GUNAPAKAI MERUJUK KPD ORG THAI.> Beta juga nak maklumkan bahawa Siam wujud dulu sebelum Thai

    Bukan orang Melayu nak jadi Siam, tapi Melayu keturunan Siam nak menjelaskan perkara sebenar. Melayu keturunan Siam ni sama aje dgn Melayu keturunan Batak, Jawa,Banjar, Mandaling, Acheh, Palembang, Bugis dll. Semua tu Melayu sekarang. Orang Siam Islam memang hebat sebab mempunyai Empayar Islam Benua Siam.

    <.APA2PUN AKU TETAP BANGGA DILAHIRKAN SBG ORG MELAYU,BANGGA DGN WARISAN BANGSAKU > Aku pon


    Sejarah Melayu keturunan Siam ini yang telah dirampas oleh Thai dengan bantuan penjajah British

    Ayoh bangun!

    <...KITA BINA TAMADUN KITA SENDIRI,BIAR GENERASI MASA DEPAN BANGGA DGN WARISAN NENEK MOYANGNYA,BKNNYA MEMANDANG RENDAH DAN MENGANGGAP NENEK MOYANGNYA PENIPU KERANA MENCIPTA NAMA DIATAS WARISAN ORANG LAIN!> Tamadun Melayu (keturunan Siam, Bugis, Jawa dll) memang hebat, tapi telah dirampas dan dilenyapkan oleh orang mereka juga yang sanggup bersekongkol dgn penjajah tanpa menghiraukan akidah dan maruah hanya semata2 mahu berkuasa. Berbanggalah Melayu yg nenek moyang mereka tidak bersekongkol dgn penjajah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong..sebenarnya sukhothai yg merampas tanah Melayu bawah kerajaan Siam melayu suruh dia pg tgk story Queen of langkasuka.pakaian Ikut tradisi Melayu bukan Thai..baru dia tahu berapa kurun kehidupan bangsa Melayu tapi ditutup kisah oleh bangsa yg tenyata takut dan Gerun dengan bangsa Melayu. Suruh dia pg buka bilik kebal raja Thai dan dia akn tahu bangsa sapa yg terlebih dahulu wujud....😊

      Delete
  5. majoriti keluarga di sebelah ibuku fasih berbahasa Siam dan bukan Bahasa Thai. Sebutan bahasa Siam dan Thai (Bangkok) adalah jaaaauh berbeza

    ReplyDelete
  6. Hikayat Merong Mahawangsa bukan kisah raja thai,kisah raja-raja Melayu yg asalnya Siam.Kalau kisah raja thai nape pulak ia dianggap hikayat melayu terulung, di terbitkan oleh Universiti Malaya dan di kaji di Malaysia.

    Raja Thai yang mencuri sejarah sejarah raja Siam Islam. Raja Thai dari puak kafir Sukhothai yang menyerang dan merampas Ayuthia milik Raja Siam islam dlm tahun 1767 dengan bantuan penjajah Inggeris. Mereka adalah satu puak kafir yg tidak bertamaddun dahulunya.
    Oleh kerana itu mrk tiada tamaddun. Mrk mengambil tamaddun Siam islam dan menjadikan ia tamaddun mrk.

    Berbangga lah mrk sebagai bangsa yg tidak pernah di jajah pada hal MEREKA LAH PENJAJAH NEGERI SIAM ISLAM !!!

    Bangsa raja kafir yg tak bertamaddun ini, sebaik shj menawan Ayuthia mrk menyerang dan membunuh raja-raja Islam di Kemboja dll dgn cara membungkus kepala dgn guni dan di ketuk hingga mati. Selepas itu mereka menyerang negeri2 di utara semenanjung dan membunuh Bomoraja Ekataat V @ Syarif Yang Di Pertuan Kedah dlm tahun Musuh Bisik 1821.

    Hari ni pun puak yg tidak bertamaddun mmg masih lagi kejam, lalu terjadi lah pembunuhan orang Islam Patani oleh anak raja Thai kafir dlm tahun 2004 di Tak Bai.

    Beta apa beta? Hampa la puak penipu sejarah. Hari ni, Undang-undang thai mengatakan tidak boleh di perkatakan apa pun mengenai raja thai kecuali yg baik shj. Apa pun x bole kata pasai raja kapiag hampa. Pasai tu rakyat thai hari ini BUTA SEJARAH bangsa sendiri. Sebut saja pasai raja thai di thailand, semua orang diam x berani ckp apa. Macam tu nk kembangkan ilmu sejarah negara dan raja-raja zaman dahulu? Takut di ketahui rakyat menjadi penyebab utama.

    Nak bersatu apa ke jadahnya dengan kau, kau kafir..kami Melayu hari ni Islam mcm zaman dulu juga lah dan kami bersatu pun kerana Islam. Sebab kami bersatu lah kami dedahkan sejarah realiti biar semue org tahu.

    ReplyDelete
  7. anai-anai,
    seperti mana saya melawat Makam Merong Mahawangsa di bujang bersama penulis blog ini. Ada pulak penunggu kat makam tu namanya pak tam. Dia kata : " Ni semua ni buddha.." sambil menunjukkan makam merong mahawangsa. Dan dia kata juga " Hangpa jangan cari pasai dengan sultan kedah,"...Dan tidak jauh drp makam tersebut ada carigali sedang dilakukan iaitu di Sungai Batu. Pak tam pun berkata "Kalau nak dapat maklumat, pi kat Candhi dan tanya budak-budak universiti (USM) yg tengah buat kajian, tu betui". Tanya pelajar universiti pun kata, "dipercayai asalnya buddha"..Haha nampak sangat segelintir org/pihak sanggup mengkafirkan orang Islam, sedangkan depa tau dosa adalah besar. Bertaubat lah wooi...

    ReplyDelete
  8. fairuz.yusof,
    mknanya bdk2 USM tu yakin puak buddha yg bertapak dlu disitu bukan siam islam dlu?

    ReplyDelete
  9. Soal samada yakin atau tidak, perbualan antara saya dan pelajar USM adalah secara tidak rasmi. Petikan drp Prof yang membuat kajian ditemuramah dalam tv1, mengatakan "Sungai Batu di Lembah Bujang Monumen Sungai Batu ialah MONUMEN TERTUA DI ASIA TENGGARA yang mempunyai pentarikhan mutlak dan satu-satunya Senibina di Dunia yang ASASNYA BERBENTUK BULAT. Asas berbentuk bulat ini menunjukkan ia TIDAK MELAMBANGKAN bangunan upacara Agama/fahaman Buddha atau Hindu". Apa tidaknya, sebelum ini..sebut sahaja candi, mereka ingat itu adalah Buddha. Padahal Makam Merong Mahawangsa (Muzaffar I) adalah seorang Islam dan tidak jauh drp tempat carigali. Saya rasa muhammad said boleh pikiaq sendiri (loghat kedah), logiknya Candi Sungai Batu dikaitkan dengan Buddha. Kalau pihak carigali berani, galilah semua kawasan sekitar makam merong.

    ReplyDelete
  10. Arwah tokwan aku cerita Siam itu diambil sempena nama Putera Sayam anak raja Kedah masa tu. Ketika disuruh membuka negeri dia memanah anak panah perak yang jatuh di satu kawasan yang dinamakannya negeri "Perak". Putera Sayam berkahwin dengan anak raja di "Siam" tetapi tidak Islam, jadi ditolak oleh pembesar Kedah daripada menjadi raja walaupun dia anak sulong. Dia memberi nama bandar Bangkok sempena pulau Pangkor di Perak.
    Arwah datuk saya meninggal 1986. Cerita ni dah lama saya pula tak tanya lebih mendalam.
    =======================
    Abdul Razak
    Kampung Sungai Etau,
    Langkawi
    razakc74-at-gmail-dot-com

    ReplyDelete
  11. Assalamu alaikum
    orang-orang tua di kampong aku cerita raja-raja Ayuthia itu semua islam.
    aku siam islam dari phuket

    ReplyDelete
  12. Cerita orang tua perlu didokumenkan dan cross check terhadap cerita yg pelbagai perlu dilakukan dalam mencari fakta yg sahih. Integrasi cerita yg pelbagai ini jika wujud kebenarannya akan ada titik pertemuannya.

    ReplyDelete
  13. Aiiii Meng Lam!!! Meng Arai??? Meng sukho Kin nam thOm ka kin nam sami oiii??? Kin nam kOpi Bismillah..pai perpustakaan baca Undang2 Kedah hat 100% hukum Islam meng oiii...ku Siam mai Thai,ku Islam,ku ucap sOng kalima shahadah, ku solat ha waktu...Posa bln Madan...bg zakat...pai Haji klOw rhOt..

    ReplyDelete