Carian perkara yang berkaitan dengan blog ini

Friday, October 28, 2011

PREMOLAR LEONG: SATU LEGASI MERONG MAHAWANGSA?

Foto 1: Petikan dari Hong Kong Dental Journal berkaitan Premolar Leong. Perkataan “Mongoloid origin” membawa maksud yang mendalam bagi cucu cicit Merong Mahawangsa.
Foto 2: Premolar Leong yang terdapat di gigi salah seorang cucu cicit Syariff Yang Dipertuan Abu Bakar Syah.
Kali ini mari kita baca sebuah cerpen yang berkaitan Premolar Leong dan ditulis secara santai dan mudah untuk difahami bagi mereka yang ingin memahami:
Satu peristiwa yang sungguh menggujakan telah berlaku di sebuah klinik pergigian swasta apabila seorang ibu berbangsa Melayu telah membawa anak lelakinya yang berumur 13 tahun untuk membuat pemeriksaan gigi. Setelah gigi budak tersebut diperiksa doctor yang bertugas bertanyakan kepada ibunya, “Puan berkahwin dengan orang cina ke?” Maka jawab ibu tersebut, “Tak adalah..”. Doktor tersebut bertanyakan lagi soalan,”Ada keturunan Cina ke?”. Ibu tersebut kelihatan mengerut muka apabila mendengar soalan tersebut seraya menjawab dan bertanya kembali ,”Tak adalah doctor, setahu saya tak ada pula keluarga kita orang pernah berkahwin dengan orang Cina, tapi tak tahulah kalau tok nenek moyang dulu berkahwin dengan Cina, sebelah saya Jawa campur Banjar, sebelah suami saya Siam campur Batak, kiranya pure Melayu lah, kenapa doctor tanya pasal Cina ni..?”. Doktor tersebut memandang muka ibu yang sedang tertanya-tanya dan kehairanan sambil tersenyum dan berkata,” Anak puan ni pada gigi dia terdapat satu struktur macam tanduk kecil, ada dua gigi sebelah kiri dan kanan yang mempunyai struktur tu, struktur kecil ni boleh menjejaskan kesihatan gigi”. Ibu tersebut menjadi lebih hairan dan bertanya lagi,”Habis tu apa kena mengena dengan orang Cina yang doctor asyik bertanyakan tadi?” Doktor gigi tersebut tersenyum lagi sambil tergelak kecil dan menampakkan giginya yang bersih dan teratur selayaknya sebagai doctor gigi, “Macam ni puan, struktur ni dikenali dalam sains pergigian sebagai Premolar Leong, dan ianya biasa dijumpai dikalangan orang Cina sahaja. Nama struktur ini pun sempena nama seorang Cina yang menjumpainya, amat jarang dan sukar dijumpai dikalangan bangsa lain”, jawab doctor tersebut dengan bersungguh-sungguh. Ibu tersebut sedikit tersenyum mendengar penjelasan doctor tersebut. Tapi dalam fikirannya masih terngiang-ngiang perkataan “Cina” tersebut, dan ada sesuatu yang perlu diberitahu kepada suaminya apabila tiba di rumah nanti.
Ketika makan malam seisi keluarga, si isteri berceritakan peristiwa di klinik kepada suaminya yang sedang menikmati makanan kegemaran, nasi berlaukkan daging goreng, sambal belacan dan petai. Setelah mendengar dengan teliti cerita si isteri, si suami pun bersuara,”Laa.. kan tok nenek dulu asal dari Cina, Merong Maha Wangsa tu kan cucu maharaja Cina. Kalau tengok kat belah Sultan Zahirudin Babur Syah, pengasas Empayar Mughal India tu pun, dia tu cucu cicit Genghis Khan aje. Semua tu turun ke Syariff Yang Dipertuan Abu Bakar Syah. Tu kira petunjukla tu, sejarah reality, yang berasaskan reality kehidupan memang boleh dibuktikan dengan penemuan dan ilmu sains”, cerita si suami dengan penuh semangat setelah lama berdiam mendengar cerita si isteri. “Agaknya Raja Bersiong dulupun ada Premolar Leong jugak, tapi yang besar lerr..”, tambah si suami sambil tersenyum. “Hmmmm..., menarik betui cerita Premolar Leong ni, yang pastinya, adalah sesuatu yang tidak menghairankan jika cucu cicit Syariff Yang Dipertuan Abu Bakar Syah memiliki Premolar Leong..”, kata si suami sambil mencebekkan bibirnya kearah si isteri dan berlalu ke dapur membawa sekali pinggan nasi yang digunakan ke sinki untuk dibasuh. Tamat.

No comments:

Post a Comment