Carian perkara yang berkaitan dengan blog ini

Friday, December 2, 2011

MERONG DAN WANGSA SIMBOLIK UMNO

Foto1: Logo UMNO merupakan imej simetri atau timbal balik. Jika dilihat dari atas ke bawah ialah huruf FA, KAF, MIM, BA, RO (PEKEMBAR – Parti Kebangsaan Melayu Bersatu) dan dari bawah ke atas ialah huruf ALIF, MIM, NUN, WAU (UMNO – United Malay Nation Organization).

Logo ini yang telah dicipta oleh tokoh ilmuan terkenal Prof Dr Syed Muhammad Naguib Al Attas penuh dengan maksud yang tersirat dan nilai seni yang tinggi menggambarkan kebijaksanaan yang wujud disebalik rekabentuknya. Tafsiran bagi maksud yang tersirat boleh dibuat dari pelbagai sudut dan perspektif masing-masing. Ianya bergantung kepada apa yang ada dalam kotak pemikiran kita. “You see what you believe”.
Bagi anak-anak Gayong imej abstrak Merong dan Wangsa adalah perkara biasa yang boleh dilihat seperti yang dipaparkan di Foto 2.
Foto2: Logo Gayong yang biasa digunakan oleh Mahaguru Dato’ Meor Abdul Rahman menzahirkan Merong dan Wangsa secara abstract. Cuba lihat dengan teliti motif Merong dan Wangsa tersebut.
Bagaimana pula dengan logo UMNO sebuah parti yang sentiasa dimomokkan oleh pengikut parti-parti politik yang tidak sehaluan. Jika dilihat secara terperinci logo UMNO juga mempunyai motif Merong dan Wangsa yang wujud secara abstract.
Foto3: Merong dan Wangsa wujud secara simbolik dalam logo UMNO. Adakah simbolik ini yang dimaksudkan oleh Dato’ Onn Jaafar apabila beliau mengungkapkan kata-kata “Raja itulah rakyat, rakyat itulah Raja”. Ramai juga tokoh politik dari jurai keturunan Merong Maha Wangsa yang melibatkan diri dalam UMNO.
UMNO adalah sebuah parti politik yang menjadi wadah perjuangan orang Melayu dalam mempertahankan agama, bangsa dan Negara. Parti UMNO telah wujud hasil dari pengorbanan keringat, airmata, harta, darah dan nyawa pejuang-pejuang terdahulu. Terdirinya UMNO atas berkat perpaduan, kepercayaan, kesabaran dan doa orang yang ikhlas dalam perjuangan memartabatkan agama, bangsa dan Negara. Berkat doa inilah yang menjadikan UMNO sebuah parti keramat, mereka yang menyeleweng dari prinsip perjuangan asal pasti lambat laun akan kecundang. Sejarah reality telah membuktikan. Awas! Berjuanglah dengan penuh keikhlasan.

No comments:

Post a Comment